Пошук статті
|
|||
Кількість користувачів Сьогодні : 22 КількістьЗа місяць : 1106 статей : 1008 |
Навчальний посібник
Навчальний посібник – різновид навчального видання, що частково чи повністю замінює підручник або доповнює його у викладі навчального матеріалу з певного предмета (курсу, дисципліни) або окремого його розділу і має відповідний офіційно наданий гриф. Допоміжний засіб навчання, основним призначенням якого є сприяння в практичній діяльності або в оволодінні навчальною дисципліною, ефективній організації самостійної освітньої діяльності, здійсненні самоконтролю набутих знань. Зміст Н. п. узгоджується з державними освітніми стандартами, навчальними планами, програмами. Н. п. у сукупності з навчальною програмою та підручниками утворюють навчально-методичний комплекс з тієї чи іншої дисципліни, оскільки також офіційно затверджені як нормативні видання. Такі видання пишуть доступною мовою, вміщують ілюстративний матеріал і завдання та запитання для самоконтролю. Укладаючи Н. п., автори керуються рекомендаціями МОН України (автори посібників для вищої школи дотримуються вимог щодо підготовки навчальної літератури, прийнятих у конкретному ЗВО). Н. п. утворюють групу навчально-практичних видань, що виходять у різних жанрах, у т. ч.: збірник вправ, курс лекцій, книга для вчителя, робочий зошит, прописи, тренажери, тести, комплекти карток, розвивальні ігри тощо, які використовують в освітньому та виховному процесах. Згідно зі ДСТУ 3017: 2015 «Видання. Основні види. Терміни та визначення» Н. п. віднесено до категорії навчальних видань, серед яких виокремлено такі їх різновиди: навчально-методичний посібник, навчальний наочний посібник, хрестоматія, практикум, робочий зошит. Навчально-методичний посібник – Н. п., основним змістом якого є методика викладання навчальної дисципліни (її розділу, частини) або методика щодо окремих напрямів розвитку та виховання особистості. Навчально-методичні посібники зазвичай призначаються для вчителів і викладачів і містять методику викладання та подання певного предмета, рекомендації щодо організації самостійної роботи студентів та учнів. Різновидом навчально-методичного посібника є методичні рекомендації та вказівки, які допомагають краще орієнтуватися в певній дисципліні, роз’яснюють методику навчальної роботи, містять поради щодо виконання різноманітних завдань. Методичні рекомендації адресовані вчителям і викладачам, містять інформацію про особливості викладання та ведення роботи з учнями чи студентами, а методичні вказівки – студентам та учням допомагають в організації самостійної роботи та сприяють кращому засвоєнню матеріалу (напр.: до виконання лабораторних робіт (практикумів), курсових проектів (робіт), до кваліфікаційної (дипломної) роботи, до проведення практики і т. ін.) Такі Н. п. повинні мати високий науково-методичний рівень, містити посилання на велику кількість джерел. Навчальний наочний посібник – Н. п., основним змістом якого є зображення, що унаочнюють предмет навчальної дисципліни. Навчальні наочні посібники містять здебільшого ілюстративний матеріал для кращого вивчення певної дисципліни. Вони допомагають наочно представити об’єкти і явища, краще зрозуміти їхню суть шляхом візуального сприйняття інформації. Серед друкованих навчальних наочних посібників розрізняють поліграфічні зображувальні (таблиці, плакати, комплекти плакатів або таблиць, портрети) і картографічні (стінні, контурні карти, атласи тощо). Навчальні наочні посібники (окрім атласів) належать до аркушевих видань, а відтак інвентарні номери їм не присвоюються. Відомості про них вносять до Книги сумарного обліку бібліотечного фонду (без зазначення ціни). Груповий облік таких видань провадиться в Картці обліку аркушевих видань. Хрестоматія – Н. п., що містить меморіальні, літературно-художні, історичні, музичні та інші твори чи уривки з них, які є предметом вивчення певного навчального предмета, курсу, дисципліни відповідно до офіційно затвердженої навчальної програми. Практикум – Н. п., що містить сукупність практичних завдань і (або) вправ із певної навчальної дисципліни, які сприяють засвоюванню набутих знань, умінь і навичок. До практикумів належать збірники задач і вправ, тестові завдання, збірники текстів диктантів і переказів, інструкції до лабораторних і практичних робіт, тренажери тощо. Різновидом практикумів є робочі зошити, або зошити з друкованою основою. Н. п., які можуть використовуватись в освітньому процесі закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти, надають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». Навчально-методичній літературі (практикумам, хрестоматіям, методичним розробкам, навчально-методичним посібникам, робочим зошитам, дидактичним матеріалам тощо) за рішенням відповідної предметної комісії Науково-методичної ради з питань освіти МОН може надаватися гриф схвалення до використання в освітному процесі – «Схвалено для використання у загальноосвітніх або професійно-технічних навчальних закладах». Н. п., які отримали гриф МОН або схвалені до використання в освітньому процесі рішенням відповідної комісії Науково-методичної ради з питань освіти МОН, вносяться до щорічного Переліку навчальної літератури, рекомендованої для практичного використання в закладах освіти (розділ «Додаткові підручники та навчальні посібники»). Н. п. виходять як окремими виданнями так і у складі навчально-методичного комплекту. Так, до навчально-методичного комплекту з української мови для 5-го класу середньої школи авторства О. Глазової входять підручник «Українська мова. 5 клас», «Зошит для тематичного оцінювання навчальних досягнень з української мови», робочий зошит з розвитку мовлення «Мовне портфоліо. 5 клас», навчально-методичний посібник для вчителя «Готуємося до уроків з української мови у 5 класі: контроль знань», зошит для поточного та тематичного оцінювання «Українська мова та література, 5 клас». Використання Н. п., у т. ч. й зошитів з друкованою основою, що доповнюють зміст підручників і утворюють разом з ними навчальні комплекти, є необов’язковим і може мати місце в освітньому процесі лише за умови дидактичної доцільності навчальних видань для реалізації нових підходів у роботі з учнями, дотримання вимог щодо уникнення перевантаження учнів та добровільної згоди усіх батьків учнів класу на їх придбання. Н. п. для вищої школи видають видавництва ЗВО відповідно до потреб закладу і його освітніх програм.
Джерела
ДСТУ 3017:2015. Видання. Основні види. Терміни та визначення. – Чин. від 2016–01–07. – Київ, 2016.; СОУ 18.1–02477019–07:2015. Поліграфія. Підручники і навчальні посібники для загальноосвітніх навчальних закладів. Загальні технічні вимоги (зі зміною № 1 та поправкою № 1). – На заміну СОУ 22.2–02477019–07:2007; чинний з 24.10.2019 до 31.12.2024; Наказ Міністерства культури і туризму України від 03.04.2007 р. № 22 «Про затвердження Інструкції з обліку документів, що знаходяться в бібліотечних фондах»; Лист Міністерства освіти і науки України від 10.06.2019 № 1/9-365 «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році»; Нечволод Л. Інформативно-ілюстративна функція робочого зошита / Л. Нечволод // Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. – Харків: ХДПУ, 2000. – Вип. 12. – С. 88–91. Середа Л. П. На допомогу авторам навчальної літератури : навч. посіб. / Л. П. Середа, В. С. Павленко ; за ред. В. С. Павленка. – Київ : Вища шк., 2001. – 79 с. : іл.
———————————————— |
||